Geschiedenis

De geschiedenis van Maserati

De gebroeders Maserati, bestaande uit: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto, richtten gezamenlijk in 1914 het merk Maserati op. In beginsel vervaardigden zij bougies en bobines. Later, in 1926, begonnen zij met de bouw van hun eerste raceauto: de Tipo 26. Deze werd voor het eerst gepresenteerd tijdens autorace Targa Florio in Sicilië. Bestuurd door Alfieri Maserati won de Tipo 26!

Vanaf dat moment hielden de broers zich vooral bezig met het bouwen van raceauto’s. De ‘Birdcage’ en de 250 F’ groeiden uit tot de meest bekende. De fixatie voor enkel raceauto’s bleef tot de jaren 50. Omdat de broers niet konden leven van alleen de racerij, besloten ze om ook straatauto’s te gaan maken. Het eerste model dat gebouwd werd door hen was de 3500 GT in een relatief grote oplage, wel 2000 stuks! Ze gingen door met de bouw van exclusieve GT’s in de jaren 60 en 70. De modellen die hieruit kwamen waren: Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en de Quattroporte.

Midden jaren 70 nam Citroën Maserati over en bracht de Citroen SM uit, naar ontwerp van Robert Opron. Hierin kwamen de hydraulische techniek van Citroën en de motor van Maserati samen. Helaas bleek het een verliesgevende zaak. Maserati werd nu overgenomen door De Tomaso. Deze bracht met zijn visie de redding. Met het oog op het bereiken van een groter publiek, kwam de BiTurbo tot stand. Dit bleek een schot in de roos.

Na de Bi-Turbo volgden nog vele succesvolle modellen als de Ghibli en 3200 GT. Maserati werd uit handen van De Tomaso genomen door Fiat en later overgenomen door Ferrari. Vanaf dat moment werden de motoren onder de vleugels van Ferrari gebouwd en verdween de ‘oer BiTurbo’. Zo werden de 4200 GT en de Quattroporte IV geboren.

Tegenwoordig maakt Maserati ook modellen uitgevoerd in dieselmotoren, zoals de nieuwe Ghibli diesel of Levante. Wie weet zullen in de toekomst zelfs elektrische modellen volgen.

 

Helfferich & Maserati

Door de strooptocht naar onderdelen voor de restauratie van een Ferrari kwam Erik in Italië terecht. Hier maakte hij kennis met het merk Maserati. Het gedistingeerde uiterlijk en de krachtige motor van de Maserati modellen lieten het hart van Erik sneller kloppen. Inmiddels hebben wij meer dan 30 jaar ervaring met Maserati en zijn wij met het merk meegegroeid door de jaren heen. Van de “oer BiTurbo” tot de nieuwste Quattroporte, Ghibli of Levante, wij beschikken over de juiste kennis en servicedelen van ieder model. Daarnaast staat bij ons de allernieuwste uitleesapparatuur van Maserati, de MD evo.